یادگیری کودکان مبتلا به اوتیسم

انتخاب بهترین روش آموزش به کودکان اوتیسم برای والدین گاهی می تواند سخت و چالش برانگیز باشد. به طور کلی آموزش به کودکان و یادگیری آن ها تجربه لذت بخشی برای مادر و پدر و خود کودک است، اما این لذت در آموزش کودکان اوتیسم به نحوه دیگری خود را بروز می دهد. ترکیبی از لذت و شوق به همراه چالش های جدید و در نهایت غرور و افتخار به کودکی که توانسته از پس این سختی ها بربیاید. با این حال این مسیر پر پیچ و خم و پر از چالش می تواند آسان تر طی شود، به همین دلیل نیز در این مطلب می خواهیم در مورد آموزش مهارت به کودکان دارای اختلال اوتیسم صحبت کنیم.

یادگیری کودکان مبتلا به اوتیسم

مهم ترین چیزی که باید در مورد آموزش به کودکان اوتیستیک بدانید این است که آن ها در واقع یکسان نیستند. خرید لباس مرد عنکبوتی واقعی نیازمند بررسی دقیق مشخصه ها و جزییات طراحی است . این موضوع می تواند برای معلمان و مربیانی که به دنبال یک استراتژی خاص برای کار روی تمام کودکان یک مرکز اوتیسم هستند، خبر بدی باشد! اما اینکه چه روشی بهتر عمل می کند به نیازها و شخصیت هر کودک دارای علایم اوتیسم بستگی دارد. در نهایت یک معلم یا مراقب باید یاد بگیرد که چگونه این تفاوت ها را شناسایی کرده و یک رویکرد مناسب برای این کودکان ارایه دهد! این مطلب بهترین روش ها را برای طی کردن این مسیر به شما نشان می دهد، از آموزش مهارت و کاردرمانی گرفته تا آموزش الفبا به کودکان اوتیسم.

پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. برای شروع آموزش به کودکان اوتیسم، ابتدا باید درک کنید که این اختلال یک ناتوانی یادگیری و یا ذهنی نیست. بنابراین این کودکان می توانند به خوبی آموزش ببینند، البته اگر از راه و روش درستی برای آموزش مهارت و توانبخشی به آن ها استفاده شود. بنابراین در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با بهترین روش آموزش به کودکان اوتیسم آشنا شویم. اکثر کودکان مبتلا به اوتیسم نسبت به تغییرات ناگهانی در برنامه روتین خود حساس هستند و در موقعیت های معمولی و همیشگی یادگیری بهتری خواهند داشت. بنابراین، در صورت امکان، حفظ یک روال و یا برنامه روتین روتین در هنگام آموزش به کودکان اوتیسم بسیار موثر است.

اگر تغییر در برنامه آموزشی یا روال ضروری باشد، می توانید به کودک از قبل هشدار داده و او را باخبر کنید. اما اگر تغییر غیرمنتظره ای در روال معمول رخ داد و فرصت هیچ هشداری نداشتید، مطمین شوید از کودک، حمایت بیشتری می کنید. به عنوان مثال، می توانید برای او یک مکان جدا برای تنهایی یا سکوت کامل اختصاص دهید تا به مدیریت تغییرات غیرمنتظره کودک کمک کنید. اکثر کودکان مبتلا به اوتیسم، از لحاظ بصری یادگیری سریع تر و بهتری دارند. به معنای دیگر بهترین روش آموزش به کودکان اوتیسم، روشی است که در آن مطالب به جای بیان کلامی یا روش ها ی دیگر، به صورت دیداری و بصری ارایه شود. نشانه های بصری می تواند راهی برای کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم در یادگیری و حفظ مهارت ها و کمک به برقراری ارتباط باشد. منظور از نشانه بصری، انواع تصویر، نقاشی، اینفوگرافی و غیره است.

در ادامه، با چند روش خاص برای استفاده از نشانه های بصری در آموزش کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم آشنا می شویم. اغلب کودکان دارای علایم اوتیسم در تمرکز یا شرکت در فعالیت هایی که آن ها را دوست ندارند، مشکل دارند. به این فعالیت ها، فعالیت های غیر ارجح گفته می شود. به منظور ایجاد انگیزه و بهبود شانس یادگیری این گونه فعالیت ها، ابتدا می توان از یک نشانه استفاده کرد. این نشانه در واقع تصویری مربوط به فعالیت غیر ارجح کودک است. برای مثال، یک نشانه می تواند شامل عبارت اول این فعالیت را انجام بده ( منظور فعالیت غیر ارجح) و کلمه سپس می توانی این فعالیت را انجام دهی (تصویر یک بازی ترجیحی) باشد. این نوع نشانه گذاری به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می کند تا دستورالعمل ها را دنبال کرده و مهارت های جدید را آموزش ببینند.

یک آموزش تصویری و بصری می تواند آموزش یک مهارت را بخش بندی کرده یا برای برجسته کردن یک روتین آموزشی برای کودکان مبتلا به اوتیسم استفاده شود. کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب با پیروی از دستورالعمل های چند مرحله ای مشکل دارند، بنابراین یک آموزش تصویری با اشکال کودکانه می تواند هنگام آموزش مهارت های جدید مفید باشد. به عنوان مثال، اگر کودکی در حال یادگیری طرز تهیه ساندویچ است، آموزش تصویری می تواند شامل بخش های خاص این کار، از جمله تهیه مواد، قرار دادن مواد روی ساندویچ و خوردن ساندویچ باشد. بسته به نیاز کودک، این آموزش تصویری می تواند بسیار خاص طراحی شده و هر قسمت با تشریح بیشتری همراه شود.

به علاوه آموزش تصویری می تواند برای ترسیم یک برنامه معمول برای یک کودک مبتلا به اوتیسم نیز استفاده شود. این آموزش تصویری می تواند آموزش یک روال روزانه شامل بیدار شدن، لباس پوشیدن، خوردن صبحانه و غیره باشد و تا پایان فعالیت های روزمره کودک ادامه پیدا کند. برای خرید لباس ونوم ، ابتدا باید از اعتبار و قابلیت معتبر فروشنده مطمین شوید . از علایق ویژه کودک استفاده کنید . به طور کلی، کودکان مبتلا به اوتیسم ترجیحات یا علایق خاصی دارند. این علایق می تواند شامل هر چیزی باشد، از ورزش گرفته تا یک شخصیت سینمایی یا تلویزیونی. برای برخی از کودکان دارای اختلال اوتیسم، ممکن است استفاده از این علاقه خاص به عنوان راهی برای آموزش مهارت های مهم، کارساز باشد.

برای مثال اگر کودک علاقه خاصی به شخصیت یک فیلم دارد، می توان از این شخصیت برای آموزش مهارت های اجتماعی مناسب استفاده کرد. این شخصیت می تواند در داستان های اجتماعی برای آموزش انواع هنجارها و مهارت های اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد. در واقع استفاده از شخصیت مورد علاقه کودک اوتیسمی باعث تسهیل اعتماد و همچنین درگیر نگه داشتن کودک در حین آموزش می شود. بنابراین مهم است که قبل از اجرای این روش آموزش به کودکان اوتیسم، کودکانی را که با آن ها کار می کنید به خوبی بشناسید. مهارت های اجتماعی اغلب حوزه ای است که کودکان اوتیسمی با آن مشکل دارند. به طور خاص، هنجارهای اجتماعی اغلب دشوارترین مهارت ها برای آموزش به این کودکان هستند. صرف نظر از مهارت یا موضوعی که آموزش داده می شود، تمرین مهارت های اجتماعی برای کودکان مبتلا به اوتیسم بسیار مهم است.

کلاس درس می تواند محیطی پر هیجان باشد، به ویژه در سطوح پایین تر مانند کلاس های ابتدایی یا پیش دبستانی. از فریاد و خنده کودکان گرفته تا زمزمه و سر و صداهای دیگر، باعث حواس پرتی همه کودکان می شود اما این عوامل محیطی برای کودکان اوتیسمی بیشتر طاقت فرسا است. طبق آخرین تحقیقاتی که در یک صورت گرفت، متخصصان به این نتیجه رسیدند که از 69 تا 93 درصد کودکان دارای علایم اوتیسم، حساسیت مفرط به برخی علایم حسی دارند. برای مثال در برابر صدا گوش های خود را می پوشانند. بنابراین برای جلوگیری از آزردگی کودک و به عنوان یک روش آموزش به کودک اوتیسم، می توان از حذف عوامل محیطی آزاردهنده استفاده کرد. استفاده از پاداش و تشویق در حین آموزش، شفاف و صریح باشید کودکان اوتیسمی در برقراری ارتباط با مشکل مواجه می شوند.

بنابراین، ضروری است که هنگام آموزش مهارت یا کاردرمانی و توانبخشی اوتیسم یا هنگام پرسیدن سوال یا راهنمایی واضح و مستقیم صحبت کنید. از زبان استعاری یا انتزاعی خودداری کرده و برای به حداقل رساندن خطر سوء تفاهم، عبارت ساده و سرراست را انتخاب کنید. به عنوان مثال به جای جمله ، از جمله «می خواهی بنویسی یا نقاشی بکشی؟» استفاده کنید. یادگیری خواندن یک مهارت ضروری برای کودکان است. بدون مهارت درک مطلب قوی، نه تنها دانش آموزان در تکمیل تکالیف خود و حفظ و یادگیری مطالب به مشکل برمی خورند، بلکه در معرض اعتماد به نفس پایین و احساس بی کفایتی نیز قرار گرفته و از آموزش دلسرد می شوند. بنابراین مطالب خواندنی را انتخاب کنید که برای کودک دارای اختلال اوتیسم محرک فکری باشد، مانند مطالبی که مربوط به موضوعات مورد علاقه او باشد.

آموزش الفبا به کودکان اوتیسم

کودکان دارای علایم اوتیسم ممکن است در یادگیری، تشخیص و نوشتن حروف الفبا با تاخیر و چالش مواجه شوند. نوشتن و خواندن مهارت های ارتباطی قدرتمندی هستند و آموزش الفبا به کودکان اوتیسم یک گام اساسی در مهارت های سوادآموزی به آن هاست. لباس مرد عنکبوتی سیاه دارای سیستم های هوشمندی است که به اسپایدرمن در شناسایی خطرات و راهنمایی در مسیر کمک می کند . در این روش می توانید از کارت های الفبا استفاده کنید. کارت یک حرف الفبا را به کودک بدهید و از او بخواهید که کارت های مشابه را با هم مطابقت دهد. برای مثال کارت حرف (الف) را مقابل کودک قرار داده و منتظر بمانید تا کودک کارت (الف) دیگر را پیدا کرده و با کارت مربوطه مطابقت دهد. کارت های حروف الفبا را جلوی کودک قرار دهید.

از کودک بخواهید کارت حرف (الف) را لمس یا به آن اشاره کند. در صورت لزوم کودک را تشویق یا اصلاح کنید. کارت های حروف الفبا را روی میز بگذارید یا آن را جلوی کودک نگه دارید. یکی از حروف الفبا را انتخاب و از او بپرسید : « این چه حرفی است؟». صبر کنید تا کودک حرف را شناسایی و آن را بخواند. هنگامی که کودک دارای علایم اوتیسم، تطبیق و شناسایی حروف الفبا را یاد گرفت، می توانید آموزش او را به مرحله بعدی ببرید. می توانید از فلش کارت های دست نویس برای مطابقت حروف الفبا استفاده کنید، حروف را به رنگ های مختلف نوشته یا با حروف یک بازی حافظه انجام دهید. همچنین می توانید از مهره های دارای حروف، حروف الفبای فومی یا بلوک های چوبی با حکاکی حروف الفبا نیز به عنوان یک روش آموزش به کودکان اوتیسم استفاده کنید.

با پیشرفت کودک، از او بخواهید حروف الفبا را به ترتیب کنار هم بگذارد یا با آن ها کلمات جدید بسازد. علاوه بر مرکز اوتیسم یا کاردرمانی اوتیسم، والدین کودکان اوتیسمی می توانند آموزش مهارت و توانبخشی این کودکان را در خانه نیز انجام داده و یا با آن ها بیشتر تمرین کنند. بنابراین در ادامه برخی از نکات کلیدی آموزشی به کودکان اوتیسم را برایتان گلچین کرده ایم: کودکان دارای اختلال اوتیسم نمی توانند به سوالات پیچیده به صورت هوشمندانه پاسخ دهند. هنگامی که از آن ها می خواهید کاری مانند حفظ اعداد را انجام دهند، به یاد داشته باشید که ابتدا آن ها را به طور مودبانه مورد خطاب قرار داده و سپس دستورالعمل های ساده و مستقیمی را در مورد آنچه باید انجام دهند، ارایه دهید.

اختصاص زمان و توجه بیشتر به کودکان اوتیسم بسیار مهم است زیرا آن ها می توانند دیرآموز باشند و به صبر شما نیاز دارند. بازی یکی از روش های بسیار پربازده در امر آموزش به کودکان است. بنابراین آموزش از طریق بازی های آسان با کودک، یک روش آموزش به کودکان اوتیسم بسیار مناسب و مفید است. آموزش دادن به کودکان نوزاد اوتیسم، نیاز به رعایت نکات ویژه ای دارد. یکی از روش های آموزش به نوزاد اوتیسم، رویکرد گام به گام است. چنین کودکانی معمولاً با توالی یابی مشکل دارند و شما باید برای مقابله با آن باید به آن ها کمک کنید و چه راهی بهتر از آشنا کردن کودکان اوتیسم با آموزش گام به گام از سنین نوزادی؟!

کلام آخر

برای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم، افراط در روابط و معاشرت مانند یک کودک عادی کمی دشوار است. آن ها نمی توانند به راحتی یاد بگیرند، صحبت کنند یا بنویسند. اما معلم یا والدین این کودکان همیشه می توانند به آن ها کمک کنند تا از پس مشکلاتشان برآیند. اگر شما نیز معلم و والد یک کودک دارای علایم اوتیسم هستید، توجه و پیدا کردن بهترین روش آموزش به کودکان اوتیسم ضروری است. بهترین روش های آموزش مهارت و توان بخشی و همچنین آموزش الفبا به کودکان اوتیسم آشنا کردیم. بنابراین این مطلب را از دست ندهید و آن را برای پدر و مادرهای دیگری که کودک اوتیسمی دارند، بفرستید. کودکان دارای علایم اوتیسم را تشویق کنید تا با کودکان دیگر در مورد دروسی که به آن ها یاد داده اید، صحبت کنند. این کار باعث می شود کودک بهتر یاد گرفته و تعاملات اجتماعی خود را تقویت کند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "یادگیری کودکان مبتلا به اوتیسم" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "یادگیری کودکان مبتلا به اوتیسم"، کلیک کنید.