کتاب «حجاب؛ عوامل، مسئولیت‌ها و راهکارها» منتشر شد

کتاب «حجاب؛ عوامل، مسئولیت‌ها و راهکارها» منتشر شد

خبر نو/قم کتاب «حجاب؛ عوامل، مسئولیت‌ها و راهکارها» اثر اسماعیل آقا بابائی بنی است که در پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۲۳۵ صفحه به چاپ رسید.

آسان شدن ارتباط‌ها به واسطه شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها، پوشش زنان را در جامعه ایران همسو با برخی نگرش‌های سوگیرانه تحت تأثیر قرار داده و از گرایش به حجاب در اوایل انقلاب و ترویج آن به عنوان یک ارزش، به تدریج بدحجابی و گاه مخالفت علنی با حجاب در جامعه ایران مطرح و برای مدتی به یکی از مسائل مهم کشور تبدیل شد. در سال ۱۳۸۴ پژوهشکده فقه و حقوق با برگزاری همایشی با عنوان «حجاب، مسئولیت‌ها و اختیارات دولت اسلامی» قدم‌هایی در این زمینه برداشت و اینک کتاب حاضر با محور قرار دادن محصولات علمی همایش یاد شده و با نگاه به مسائل جدید، در نوشته‌ای مختصر عوامل، مسئولیت‌ها و راهکارها را متناسب با نیازهای جامعه به جامعه علمی عرضه می‌کند.

ساختار اثر

این کتاب در چهار فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «چرایی، ضرورت و قلمرو حجاب» چرایی حجاب، ضرورت حجاب و حجاب غیر مسلمان و جهانگرد را بررسی می‌کند.

نویسنده در فصل دوم با عنوان «عوامل رعایت نکردن حجاب درجامعه و نقد عملکردها» عوامل و زمینه‌ها(عوامل فرهنگی، خانوادگی، روانی و شخصیتی و تاریخی) و نقد عملکردها(عملکردهای فرهنگی و عملکردهای بازدارنده) را به رشته تحریر درآورده است.

«مسئولیت نظام اسلامی، وظایف نهادها و جرم انگاری رعایت نکردن حجاب» عنوان سومین فصل از کتاب حاضر است که در آن مسئولیت نظام اسلامی شامل گسترش حجاب و جلوگیری از رعایت نکردن حجاب، وظایف نهادها در مسئله حجاب و جرم انگاری رعایت نکردن حجاب را مورد تأکید قرار داده است.

چهارمین و آخرین فصل از این کتاب با عنوان «راهکارهای ترویج حجاب و پیشگیری از رعایت نکردن حجاب» راهکارهای فرهنگی(تشویق و ارزش تلقی کردن حجاب، شناسایی زمینه‌ها، پرهیز از نگاه اقتصادی به فرهنگ و توجه دادن به آموزه‌های شرع) راهکارهای نظارتی و اجرایی(تربیت افراد متخصص، لزوم همکاری نهادها و کنترل و نظارت بر اجرای مقررات) و راهکارهای حقوقی را شرح می‌دهد.

به گزارش خبر نو؛ علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

پایان خبر خبر نو

کتاب «حجاب؛ عوامل، مسئولیت‌ها و راهکارها» منتشر شد

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کتاب «حجاب؛ عوامل، مسئولیت‌ها و راهکارها» منتشر شد" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کتاب «حجاب؛ عوامل، مسئولیت‌ها و راهکارها» منتشر شد"، کلیک کنید.