شرایط دریافت وام 300 میلیونی برای مستاجران اعلام شد

شرایط دریافت وام 300 میلیونی برای مستاجران اعلام شد

به گزارش خبرگزاری خبر نو، وام کمک ودیعه مسکن که از سال 1399 وارد ادبیات بازار مسکن ایران شد، تلاشی بود که دولت وقت برای حمایت از مستاجران در دوره کرونا انجام داد و در ادامه با تداوم جهش های قیمتی بازار مسکن، به یک حمایت ناگزیر در بازار اجاره تبدیل شد.

بر اساس آخرین اصلاحات قانونی، وام کمک ودیعه مسکن برای مستاجران واجد شرایط در شهر تهران 200 میلیون تومان، در مراکز استان ها 150 میلیون تومان در سایر شهرها 100 میلیون تومان و در روستاها 40 میلیون تومان است. در این میان طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وام ودیعه مستاجران واجد شرایط که از ابتدای سال 1399 صاحب فرزند سوم یا بیشتر شده اند، 300 میلیون تومان تعیین شده است.

نرخ سود این وام برای مستاجران عادی بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار محاسبه می شود و برای خانوارهای مشمول تسهیلات قانون جوانی جمعیت به صورت قرض الحسنه با کارمزد 4 درصد پرداخت خواهد شد. نکته قابل توجه اینکه بعد از افزایش نرخ سود بانکی از 18 به 23 درصد در شورای پول و اعتبار، مقرر شد نرخ سود تسهیلات حوزه مسکن همان 18 درصد باقی بماند اما در مورد وام ودیعه همچنان فصل الخطابی برای نرخ سود ابلاغ نشده و همین مسیله، بازی نرخ سود را نیز به موانع پرداخت وام ودیعه اضافه کرده است.

بر اساس آخرین آمارهای وزارت راه و شهرسازی، تاکنون یک میلیون و 654 هزار و 36 نفر از مستاجران متقاضی وام کمک ودیعه مسکن در سامانه tem.mrud.ir ثبت نام کرده اند که از این تعداد یک میلیون و 469 هزار و 875 نفر حایز شرایط دریافت وام ودیعه مسکن بودند.

نکته جالب توجه اینکه از میان افراد واجد شرایط، تاکنون یک میلیون و 33 هزار و 305 نفر به بانک ها معرفی شده اند که طبق آخرین آمار ارایه شده از سوی احمد خادمیان، مدیرکل دفتر طرح های نهضت ملی مسکن، فقط با 445 هزار و 68 نفر از آنها موفق به امضای قرارداد دریافت تسهیلات شده اند.

با فرض پایبندی بانک ها به نرخ سود 18 درصد، مستاجران تهرانی که موفق به دریافت وام کمک ودیعه 200 میلیون تومانی شود، باید به مدت 5 سال، ماهانه پنج میلیون و 78 هزار تومان قسط بپردازند و مجموع سود وام آنها حدود 105 میلیون تومان خواهد بود.

در کلان شهرها، مستاجرانی که وام 150 میلیون تومانی 60 ماهه دریافت می کنند باید ماهانه حدود سه میلیون و 810 هزار تومان قسط بپردازند و مجموع سود پرداختی آنها حدود 78 میلیون تومان است.

همچنین در سایر مناطق شهری، در ازای دریافت کمک ودیعه 100 میلیون تومانی باید به مدت 5 سال، ماهانه حدود 2 میلیون و 540 هزار تومان قسط بپردازند و مجموع سود پرداختی از سوی آنها حدود 52 میلیون تومان خواهد بود.

در مناطق روستایی نیز که برای اولین بار پرداخت وام ودیعه مسکن در دستور کار قرار گرفته، مستاجران واجد شرایط باید برای وام 40 میلیون تومان، ماهانه اندکی بیش از یک میلیون تومان قسط بپردازند و مجموع سود پرداختی آنها حدود 21 میلیون تومان خواهد بود.

در پایان، مستاجرانی که طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وام ودیعه مسکن 300 میلیون تومانی دریافت خواهند کرد، ازآنجایی که این وام قرض الحسنه و با کارمزد 4 درصد خواهد بود، درمجموع فقط 27 میلیون تومان سود می پردازند و اقساط ماهانه آنها از 5.5 میلیون تومان در ماه فراتر نمی رود.

220

شرایط دریافت وام 300 میلیونی برای مستاجران اعلام شد

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "شرایط دریافت وام 300 میلیونی برای مستاجران اعلام شد" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "شرایط دریافت وام 300 میلیونی برای مستاجران اعلام شد"، کلیک کنید.