سیم پیچی موتور تک فاز

سیم پیچی جزء کار های بسیار خطرناک به حساب می آید، این کار به تجربه و مهارت بالایی نیاز دارد. این کار باید با دقت بسیار بالایی انجام شود زیرا ممکن است حوادث ناگواری حین انجام کار رخ دهد. سعی داریم تا در این مقاله شما را با سیم پیچی موتور های تک فاز بیشتر آشنا کنیم.

آشنایی با نحوه سیم پیچی موتورهای تک فاز

همانند سیم پیچی الکتروموتور موتوژن، در سیم پیچی موتور های تک فاز هم از سیم های بسیار زیاد و پیچیده استفاده شده است. عملکرد این سیم ها به صورت قطب های مغناطیسی می باشد که باعث راحت تر شدن جریان برق می شود.  الکتروموتور های تک فاز عملکردشان شبیه به الکتروموتورهای سه فاز است که مبتنی بر وضعیت القایی می باشد.

در کاربرد های خانگی و تجاری مانند کولر، یخچال، لباسشویی، دمنده و… از الکتروموتورهای تک فاز استفاده می شود. دسته بندی الکتروموتورهای تک فاز بر اساس ساختمان داخلی و نوع سیم پیچی به صورت زیر می باشد:

1)   الکتروموتور القایی

2)   الکتروموتور دفعی

3)   الکتروموتور یونیورسال

4)   الکتروموتور سنکرون با قطب دائم

سیم بندی موتور تک فاز چگونه می باشد؟

ساختار الکتروموتور تک فاز همانند الکتروموتورهای چند فاز قفس سنجابی می باشد، تنها تفاوتی که با هم دارند در آرایش سیم پیچ های استاتور آن ها می باشد.

در قسمت استاتور سیم پیچی الکترو موتور تک فاز درون یک شیارهایی قرار گرفته است تا بتواند توزیع فضایی تقریبا سینوسی یک نیروی محرکه را به وجود بیاورد. در اکثر الکتروموتور های القایی سیم پیچی الکتروموتور تک فاز شان به صورت نامتقارن می باشد.

در واقع می توان گفت همان سیم پیچی الکتروموتور های دو فاز می باشد که گاهی ممکن است الکتروموتورها با یک سیم پیچ کار کنند.

نصب الکتروموتور تک فازی که شامل یک سیم پیچ تک فاز بر روی استاتور موتور و یک سیم پیچ قفس سنجابی که بر روی روتور می باشد، انجام می شود.

توسط یک منبع تک فاز، انرژی سیم پیچ استاتور الکتروموتور القایی تک فاز تامین می شود. در موتور القایی تک فاز با خازن راه انداز دائم کار سه مدل معروف هستند که به اختصار آن ها را معرفی می کنیم:

  • از خازن های دینامیکی که به خازن های خشک هم معروف می باشند ،در سیم پیچی موتورهای  تک فاز با راه اندازی دائم استفاده می شود که ظرفیت این خازن ها نسبت به خازن های الکترولیتی یک سوم است.
  • معمولا از خازن های الکترولیتی در سیم پیچی انواع موتورهای تک فاز با خازن راه انداز استفاده می شود. این خازن ظرفیت بالایی دارد تا در شروع راه اندازی برای گردش موتور، خازن راه انداز اختلاف فازی که لازم است را ایجاد نماید.
  • از خازن های خشک و الکترولیتی در سیم پیچی موتورهای تک فاز با خازن راه انداز دائم که معروف به موتورهای دو خازنی هستند، استفاده می شود.

بعد از راه اندازی خازن الکترولیتی کلید گریز از مرکز از مدار الکتریکی خارج خواهد شد و تا هنگامی که موتور تک فاز در حال کار کردن باشد خازن دائم در مدار باقی می ماند.

 

جریان سیم پیچی موتور تک فاز

سیم پیچ ها جریانشان دو فاز نامتعادل است که در نتیجه الکتروموتور هم ارز با یک الکتروموتور دو فاز نامتعادل می باشد که در نهایت یک میدان استاتور چرخان شکل می گیرد و الکتروموتور را راه اندازی می کند. سیم پیچ کمکی بعد از اینکه الکتروموتور راه افتاد، از مدار خارج می شود.

این اتفاق توسط یک کلید گریز از مرکز که با سرعت 75 درصد سنکرون شروع به کار می کند، انجام می شود. جریان راه اندازی موتورهای فاز شکسته گشتاور پایین می باشد. کاربردهایی که این الکتروموتورها دارند شامل پنکه ها، دمنده ها، پمپ های گریز از مرکز و وسایل اداری می باشد.

این الکتروموتورها توان نامی نوعی بین 50 تا 500 وات دارند، که با این گستره توانی جزء ارزان ترین الکتروموتورها به حساب می آیند.

 

موتورهای تک فاز

در منازل، کارگاه ها، ادارات و غیره از موتورهای تک فاز استفاده می شود.

دلیل آن استفاده از از برق تک فاز در اکثر منازل و ادارات می باشد

علاوه بر مواردی که گفته شد موتورهای تک فاز ارزان تر، قابل اعتماد تر می باشد همچنین این موتورها ساختمان ساده تر و تعمیر راحت تری دارند.

طبقه بندی موتورهای تک فاز شامل موارد زیر می باشد:

1)   موتور القایی تک فاز ( خازن، فاز تقسیم، قطب سایه دار و غیره)

2)   موتور سنکرون تک فاز

3)   موتور دافعه و غیره

 

عیب یابی موتورهای تک فاز

1)  اگر موتور با نصب اولیه شروع به کار نکند

o      اشتباه در سیم کشی ها

o      ممکن مشکل مربوط به منبع تغذیه یا مشل از خط باشد.

o      بررسی کردن فیوز، کنترل، اضافه بار و غیره

o      چرخاندن محور موتور

o      برای بررسی کردن صحت سیم کشی موتور باید از نمودار سیم کشی کمک  بگیرید.

2)  موتور در حال کار است اما شروع به کار نمی کند؟

o      ممکن است فیوز و یا قطع کننده مدار دچار خرابی شده باشد.

o      ممکن است بار موتور زیاد باشد و موتور گیر کند.

o      ممکن است خازن دچار خرابی شده باشد.

o      بررسی کردن نشتی از طریق سیم پیچ ها، در صورتی که نشتی یافت شد باید موتور را تعویض نمود.

3)  دلیل کاهش سرعت موتور

o      ولتاژ پایین

o      معیوب بودن خازن

o      آزمایش خازن طبق دستورالعمل های قبلی

o      بلبرینگ های بد

o      تعویض موتور در صورتی که یاتاقان های پر سر و صدا داشته باشد.

4)  خرابی خازن

o      بالا بودن دمای محیط

o      اگر این مشکل دائم اتفاق بیفتد باید محافظ برق را نصب نمود.

o      ممکن است در اثر صاعقه و یا ولتاژهای گذرا جریان برق به موتور افزایش پیدا کند.

o      نباید دمای محیط نسبت به درجه حرارت موتور بیشتر شود.

 

نتیجه گیری

همانطور که این مقاله را مطالعه کردید سعی کردیم تا شما را با سیم پیچی موتور تک فاز و عیب یابی آن آشنا کنیم.

الکتروموتورها از قطعات بسیار ریز و پیچیده ای تشکیل شده اند.

انجام سیم پیچی موتور کار تخصصی است که نیاز به آموزش دارد و فرد حتما باید در این زمینه آموزش دیده باشد.

در تمامی لوازم برقی از سیم پیچی استفاده می شود، به همین دلیل سیم پیچی الکتروموتورها می تواند یکی از  شغل های پر سود و پر درآمد باشد.

منبع: نحوه سیم کشی موتورهای تک فاز و سه فاز چگونه است؟

 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سیم پیچی موتور تک فاز" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سیم پیچی موتور تک فاز"، کلیک کنید.