اختلال یادگیری در کودکان کلاس اول

اختلال یادگیری در کودک

در دوران پیش دبستانی و کودکستان، کودکان با آماری متفاوت و سبک های مختلفی یاد می گیرند. اما اگر فرزند شما مشکل قابل توجهی با اعداد، حروف یا گفتار دارد، ممکن است دچار اختلال یادگیری یا ناتوانی یادگیری باشد. اختلالات یادگیری دسته ای از اختلالات هستند که از نحوۀ پردازش اطلاعات توسط مغز ناشی می شوند و درک برخی مفاهیم را دشوار می کنند. کودک دارای اختلال یادگیری ممکن است داستانی را که برایش می خوانند کاملاً بفهمد، اما بعداً نمی تواند به سوالات مربوط به آن پاسخ دهد. یک کودک دیگر ممکن است به راحتی حروف الفبا را از حفظ بخواند، اما وقتی به حروف الفبا به طور جداگانه اشاره شود، نمی تواند آن حروف را نام ببرد. کودک دیگر ممکن است برای چیدن پازل، بستن بند کفش یا دکمه های لباسش مشکل داشته باشد.

اختلال یادگیری در کودکان کلاس اول

برخی کودکان بزرگ تر ممکن است در شمارش اعداد صفر تا 100 با صدای بلند خبره باشند، اما نمی توانند فهرستی از اعداد را به درستی روی کاغذ بنویسند و برای برخی از کودکان، نوشتن به شکلی خوانا غیرممکن است، حتی اگر دقیقاً بدانند که می خواهند چه چیزی بنویسند. لباس پلیس بچگانه می تواند به بچه ها کمک کند تا مهارت های حل مسیله خود را تمرین و تقویت کنند . یادتان باشد ما داریم در مورد بچه هایی با ضریب هوشی نرمال صحبت می کنیم. موضوع این است که اطلاعاتی که از چشم ها و گوش ها وارد می شود درست ترجمه و معنی نمی شود و آنچه بیان می شود پاسخ صحیح نیست. به عبارت دیگر، این کودکان مشکل هوش ندارند. اختلالات یادگیری اغلب به سه دسته تقسیم می شوند که شامل اختلالات گفتاری یا زبانی؛

مشکل در مهارت های خواندن، نوشتن یا ریاضی؛ و طیفی از اختلالات دیگر مانند مشکل در هماهنگی حرکتی، مهارت های حرکتی یا حافظه است. گاهی اوقات واضح است که کودک دچار یک نوع اختلال، مثل خوانش پریشی یا محاسبه پریشی است، اختلالاتی که به ترتیب مهارت های خواندن و ریاضی را مختل می کند اما این نیز معمول است که کودکان ترکیبی از اختلالات مختلف را داشته باشند. اختلالات نقص توجه یا همان اختلال کم توجهی-بیش فعالی به خودی خود اختلالات یادگیری نیستند، اما کودکان دارای اختلالات یادگیری اغلب مشکلات نقص توجه نیز دارند. اختلال یادگیری یکی از اختلالات عصب شناختی و یا پردازش زبان است که توسط عملکرد مغز به وجود می آید. اختلال یادگیری از لحاظ علمی عدم درک و توانایی در شناسایی کلمات، هجی کردن، حساب و یا استدلال است.

همچنین ممکن است فرد در خواندن و نوشتن نیز دچار اختلال شود. در مجموع 30 تا 50 درصد مردم دچار اختلال یادگیری ناشناخته هستند و تقریبا 3 میلیون کودک بین 6 تا 18 سال به نوعی برخی اختلالات یادگیری را دارند. نکته مهم آن است که این اختلالات در پسران بیشتر از دختران است. در بیشتر موارد شروع اختلال یادگیری در فاصله زمانی پیش از دبستان تا کلاس دوم مشخص می شود. آموزش یوگا و مدیتیشن می تواند به درمان اختلال یادگیری کمک کند. گروهی این ضعف را با حماقت و کندذهنی یکی میدانند، در حالی که کودک به دلیل ابتلا به اختلال، مشکلات جدی دارد. والدین باید پس از تشخیص و ارزیابی دقیق، برنامه های درمانی متنوعی را در نظر بگیرند تا آینده شغلی و اجتماعی کودک تحت تاثیر قرار نگیرد.

تعریف نارساخوانی

نارساخوانی به عنوان یک مشکل عصبی زیستی، ضعف هایی را در توانمندی خواندن و نوشتن ایجاد می کند. نباید فراموش کرد که تنها کودکان با این اختلال مواجه نیستند بلکه برخی گروه بزرگسال نیز ممکن است به دلیل آسیب های مغزی مانند تومور و ضربه مغزی، شواهدی را تجربه کنند. اغلب کودکان مبتلا به نارساخوانی علی رغم هوش متوسط، مهارت خواندن ضعیفی دارند که ممکن است آنها را سرخورده و افسرده کند. با لباس پلیس راهنمایی رانندگی بچه ها می توانند درباره اهمیت همکاری و تیم ورکینگ آگاهی بیشتری پیدا کنند . امروزه این اختلال شاید نزدیک به 4 درصد از دانش آموزان را با مشکلاتی مواجه میکند. اختلالات خواندن در کودکان کلاس اول و دوم و سوم برای گروهی قابل تشخیص نیست.

اختلال خواندن در کلاس اولی ها شاید چندان قابل شناسایی نباشد. به طور کلی باید دانست که نارساخوانی می تواند چالش هایی بر تمامی جنبه های زندگی تحمیل کند. البته تنها تظاهر علایم در بخش یادگیری نیست بلکه ممکن است این گروه، نتوانند توانایی حل مسایل ریاضی و مهارت نوشتاری معقولی داشته باشند. معلمان در کنار خانواده ها برای شناسایی این اختلال نقش جدی دارند. هر کودک درگیر، برای بیان خواندن و درک مطلب علایم مختلفی را تجربه می کند. متخصص درمانگر برای ارزیابی و مشاوره علایمی همچون حذف یا اضافه کردن کلمات، گم کردن خط، پرش از کلمات، عملکرد ضعیف، سرعت خواندن پایین و مشکل در نوشتار صحیح را جدی می پندارند که می توانند دلیل این اختلال باشند.

خواندن کودک مبتلا به نارساخوانی را می توان به صورت آهسته، متوقف کننده و نادرست توصیف کرد. در تحلیل رفتاری کودک، خطا های چشمگیری را می توان شاهد بود، از جمله وارد کردن صدای اضافی در کلمات، حذف حروف و هجا ها، جایگزین کردن کلمات با یکدیگر، ترتیب مجدد حروف، هجا ها تکرار و افزودن کلمات. برخی از کودکان به دلیل ابتلا به این اختلال در دوران پیش دبستانی، ضعف هایی را تجربه می کنند و والدین باید به جای کاربرد برچسب های تنبل یا کند ذهن، موقعیت کودک را درک کنند و برای رهایی چاره ای بیندیشند. هنگام استعلام قیمت لباس بسیجی بچه گانه ، بهتر است قیمت و کیفیت لباس را همزمان در نظر بگیرید . اما درگیری با اختلال دیسلکسیا موانع جدی تحمیل می کند. پیشگیری و مداخله زودهنگام از وظایف والدین هوشیار است.

نباید فراموش کرد که پیشرفت در آموزش نمیتواند بدون اشتباه پیش رود اما باید پذیرفت درگیری با اختلال خواندن می تواند مهارت شخص را تحت تاثیر قرار دهد، اما باید شرایط را مدیریت کرد تا احساس بهتری نسبت به قبل نماید، بطور مثال برای انجام تکالیف نیاز به اختصاص زمانی بسیار است. اگر فرزند کلاس اولی دارید، با گذشت مدتی از سال تحصیلی ممکن است متوجه شوید او دچار مشکلاتی در یادگیری است. مشکلات یادگیری کلاس اولی ها ممکن است علل مختلفی داشته باشد. در این مطلب به روش های تشخیص اختلال یادگیری و علل اختلالات یادگیری کلاس اولی می پردازیم. همچنین راه کارهایی در این رابطه ارایه می دهیم که به شما عزیزان کمک می کند. این ها تعدادی از بارزترین نشانه های مشکلات یادگیری کلاس اولی ها دانسته می شود. می توان حدس زد که اختلالات یادگیری کلاس اولی ها تا چه حد گسترده است.

همچنین روشن است در صورت عدم تشخیص اختلال یادگیری، این مشکلات تا چه میزان می توانند ادامه دار باشند و در زندگی آینده ی تحصیلی، فردی و اجتماعی فرزندمان تاثیر منفی بگذارند. گفتیم که اختلالات یادگیری کلاس اولی ها می تواند علل گوناگونی داشته باشد. برخی از مهم ترین علل شناخته شده را شرح می دهیم. مشکلات یادگیری کلاس اولی ها می تواند ریشه در ژنتیک داشته باشد. به این شکل که احتمالا برخی از این مشکلات در اقوام درجه یک یا درجه دو (پدر، مادر و یا خانواده های آن ها) وجود دارد. این اختلالات شامل دشواری خواندن و یا نوشتن (به ویژه املا) می شود. در برخی از موارد، علت مشکلات یادگیری کلاس اولی ها، عصبی- زیستی دانسته می شود. برای مثال اختلالاتی نظیر نقص در هجی کلمات، ریاضی و حساب می تواند ناشی از مشکلاتی در مغز باشد که ارثی است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اختلال یادگیری در کودکان کلاس اول" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اختلال یادگیری در کودکان کلاس اول"، کلیک کنید.